"Βουτιά" στο χρόνο και στην ιστορία της Πάρου

Η πορεία της Πάρου στο χρόνο

Η Πάρος σε βάθος χρόνου

Το αρχαίο κάστρο στη Νάουσα της Πάρου

Η Πάρος διαθέτει απαράμιλλη φυσική ομορφιά, γραφικότητα, έχει το φως του Αιγαίου και τα γαλαζοπράσινα νερά της. Διαθέτει όμως και πλούσια ιστορία. Το μαρτυρούν τα πολλά ευρήματα που αποκαλύπτει η αρχαιολογική σκαπάνη, δίνοντας σήμερα στον επισκέπτη τη δυνατότητα να παρακολουθήσει την ιστορική εξέλιξη της Πάρου μέσα από τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία.

Η Πάρος κατοικείται από την 4η χιλιετία π.Χ. και γνώρισε περιόδους μεγάλης οικονομικής και καλλιτεχνικής ακμής, αλλά και περιόδους λεηλασιών, έντονης βίας, παρακμής και αφάνειας.

Το ανάκτορο στις Κουκουναριές στη Νάουσα της Πάρου

Το ιστορικό τοπίο της Πάρου γίνεται πιο ξεκάθαρο από την εποχή του χαλκού, μετά την ανακάλυψη των τριών μεγάλων πολιτισμών, του κυκλαδικού, του μινωικού και του μυκηναϊκού. Στις περιοχές, Γλυφά, Δρυός, Κάμπος, Κουκουναριές, Πλαστήρας, Φάραγγας, διασώζονται ίχνη κυκλαδικών οικισμών.

Ενσωματωμένα αρχαία σε οικισμό της Πάρου
Εκθέματα από το αρχαιολογικό μουσείο της Πάρου

Χαρακτηριστικό δείγμα αυτός που βρίσκεται στο Λόφο του Κάστρου της Παροικιάς από την πρωτοκυκλαδική περίοδο. Ακολουθούν οι έποικοι από την μινωική Κρήτη που μεσουρανεί εκείνη την περίοδο στον Ελλαδικό χώρο. Αυτοί σταδιακά μετατρέπουν την Πάρο σε αξιόλογο εμπορικό και στρατιωτικό κέντρο. Με την αλλαγή του πολιτικού σκηνικού, έρχονται στο προσκήνιο οι Μυκηναίοι, οπότε η Πάρος αποτελεί αξιόλογο κέντρο αυτού του πολιτισμού. Τα μυκηναϊκά λείψανα που βρέθηκαν στις Κουκουναριές, αλλά και στο λόφο του Κάστρου της Παροικίας, πρωτεύουσας της Πάρου, επιβεβαιώνουν την ύπαρξη αυτού του πολιτισμού.

Κατά τη γεωμετρική εποχή φτάνουν στο νησί Αρκάδες έποικοι, ο αρχηγός των οποίων Πάρος, έδωσε το όνομα στο νησί. Οι Αρκάδες συγχωνεύονται με τους Ίωνες που εμφανίζονται αργότερα και η Πάρος εξελίσσεται σε μεγάλη ναυτική δύναμη μέσα από την εμπορία του παριανού μαρμάρου, γνωστού για τη διαύγεια του. Το μάρμαρο, φυσική πηγή πλούτου της Πάρου, αλλά και η γενικότερη ευημερία της, φέρνουν και την πολιτισμική άνθηση, ιδιαίτερα κατά την αρχαϊκή εποχή (7ος αιώνας π.Χ). Τότε εμφανίζεται και ακμάζει η λεγόμενη λυρική ποίηση, με τον φημισμένο λυρικό ποιητή Αρχίλοχο, που κατάγεται από την Πάρο.

Στα κλασσικά χρόνια η Πάρος συμμαχεί με τους Πέρσες, που προσπαθούν να υποτάξουν τον Ελλαδικό χώρο. Η ήττα τους όμως στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, οδηγεί τους Πέρσες σε υποχώρηση και τον Θεμιστοκλή στην Πάρο, όπου υποχρεώνει τους κατοίκους της να προσχωρήσουν στην Αθηναϊκή Ηγεμονία. Το 338 π.Χ., αφού πλέον η Πάρος έχασε την παλιά της δύναμη, υπόκυψε, με χρονολογική σειρά, στους Μακεδόνες, στους Πτολεμαίους, στο Μιθριδάτη και τους Ρωμαίους. Κατά την εποχή αυτή στο νησί δραστηριοποιούνται κορυφαίοι γλύπτες, μεταξύ των οποίων, ο Σκόπας ο Πάριος. Η Πάρος είναι γεμάτη από εργαστήρια γλυπτικής, ναούς και άλλα θαυμαστά οικοδομήματα.

Ρωμαϊκή εποχή - Τουρκοκρατία

Η ανάπτυξή της Πάρου ανακόπτεται τη Ρωμαϊκή εποχή, καθώς χρησιμοποιείται, όπως και άλλα κυκλαδίτικα νησιά, ως τόπος εξορίας. Ο Χριστιανισμός έρχεται στο νησί την εποχή του Βυζαντίου, με τον εντυπωσιακό ναό της Παναγιάς της Εκατονταπυλιανής.

Ξεκινά όμως νέα ταλαιπωρία για την Πάρο, από τις συνεχείς επιθέσεις και επιδρομές των πειρατών. Η μεγαλύτερη καταστροφή όμως γίνεται από το γνωστό πειρατή Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα ο οποίος, παρά τη γενναία αντίσταση των κατοίκων, σκότωσε το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού και όσοι απέμειναν, άλλους τους έστειλε σαν κωπηλάτες στο τουρκικό ναυτικό και άλλους στα τάγματα των γενίτσαρων. Τότε είναι που κατακτάται από τους Τούρκους (1560 μ.Χ). Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η Πάρος κατά την ελληνική επανάσταση, ενώ ο όρμος της Νάουσας χρησιμεύει ως ορμητήριο για το στόλο των Ρώσων (αδελφοί Ορλόφ), κατά τη διάρκεια των ρωσοτουρκικών πολέμων.

Από την Πάρο δεν έλειψαν και οι Γερμανοί, αναγκάζοντας τους παριανούς να φύγουν για τον Πειραιά ή για το εξωτερικό. Το νησί ξανακατοικείται μετά το 1960 και το κύριο μέρος της ανάπτυξής του προέρχεται από τον τουρισμό, όπως και σήμερα, που η Πάρος είναι ένας από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς.

Η Εκατονταπυλιανή στην Παροικιά της Πάρου

Σκόπας ο Πάριος

Ένας από τους σπουδαιότερους αρχιτέκτονες και γλύπτες της αρχαιότητας (4ος αι. π,Χ), ο Σκόπας ο Πάριος, γεννήθηκε στην Πάρο. Πατέρας του ήταν ο γλύπτης Αρίστανδρος. Νέος έφυγε από την Πάρο και πέρασε από πολλά μέρη της Ελλάδας και της Μικράς Ασίας, όπου άφησε πολλά έργα του.

Ο Σκόπας, μαζί με τον Φειδία, τον Πραξιτέλη, τον Λύσιππο, θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες στο είδος του στην αρχαία Ελλάδα.

Από τα σημαντικότερα έργα του, το 395 π.Χ. είναι ο ναός της Αλέας Αθηνάς στην Τεγέα της Αρκαδίας, από τους ωραιότερους ναούς της Πελοποννήσου.

Επίσης, μαζί με άλλους συναδέλφους του διακόσμησαν και κατασκεύασαν το μαυσωλείο της Αλικαρνασσού. Για την πόλη Κνίδο φιλοτέχνησε ένα άγαλμα του Διονύσου. Ο Σκόπας εργάστηκε και στην Σαμοθράκη και σ’ αυτόν αποδίδεται το άγαλμα της Νίκης που βρίσκεται σήμερα στο μουσείο του Λούβρου και είναι από παριανό μάρμαρο.

Αντίγραφα έργων του, όπως η Βακχίς του μουσείου του Μονάχου και το άγαλμα του Μελέαγρου, του μυθικού ήρωα των Αιτωλών, χαρακτηρίζονται από εκφράσεις βίαιου πάθους. Αυτή η έκφραση αποτυπώνεται στα κεφάλια του Μελέαγρου και του Αχιλλέα. Τα χείλια είναι σφιγμένα, τα μάτια βαθουλωτά, τα φρύδια είναι πυκνά και ιδιαίτερα εξογκωμένα τα οστά του μετώπου.

Γενικώς τα έργα του χαρακτηρίζονται από έντονη εκφραστικότητα, όπως αναπαραστάσεις του Ερμή που φιλοτέχνησε μαζί με τον Λύσιππο.

Σκόπας ο Πάριος

Αρχίλοχος ο Πάριος

Ο αρχαίος λυρικός ποιητής Αρχίλοχος (π. 680 π.Χ. - 630 π.Χ.) γεννήθηκε στη Πάρο. Ο πατέρας του ονομαζόταν Τελεσικλής και ήταν γόνος αριστοκρατικής οικογένειας.

Αρχηγός της αποικιστικής εκστρατείας στη Θάσο, χαρακτηριζόταν για την τόλμη και το οξύ του πνεύμα. Χαρίσματα που κληροδότησε και στον Αρχίλοχο, ενώ η Ενιπώ η μητέρα του, από τα χαμηλά λαϊκά στρώματα (δούλα), του πέρασε τη γνώση της λαϊκής γλώσσας. Η ζωή του Αρχίλοχου ήταν πολυτάραχη. Πολέμησε ως μισθοφόρος στην Ιωνία, στη Θράκη, στη Μακεδονική Τορώνη και στην Εύβοια. Σκοτώθηκε στις μάχες μεταξύ Παριανών και πολεμώντας τους Νάξιους.

Συνέθεσε ελεγείες, ύμνους και ποιήματα σε ιαμβικό και τροχαϊκό μέτρο. Θεωρείται ο δημιουργός του λόγιου ιάμβου και της χρήσης του με σκοπό τη σάτιρα. Ιδιαίτερα γνωστός έμεινε ο στίχος του "Πολλ' οίδ' αλώπηξ, εχίνος δε εν, μέγα" (μετάφραση: Η αλεπού ξέρει πολλά και ο σκαντζόχοιρος ένα, μεγάλο).

Γνωστή είναι επίσης η ιστορία του Αρχίλοχου, που οδήγησε στην αυτοκτονία ολόκληρη οικογένεια. Ο Αρχίλοχος επέστρεψε στην Πάρο μετά από εκστρατεία. Ερωτεύτηκε την κόρη του Λυκάμβη, Νεοβούλη, αλλά επειδή ο πατέρας της δεν του την έδωσε ένοιωσε ταπεινωμένος. Για εκδίκηση, μέσα από τα ποιήματά του, σατίριζε όλη την οικογένεια.

Ήταν τόσο φαρμακερός, που η οικογένεια για να γλιτώσει, κρεμάστηκε.

Αρχίλοχος ο Πάριος, ένας σημαντικός λυρικός ποιητής

Βρείτε μας

Σχετικά με το aboutparos.gr

Πολιτική Απορρήτου
Όροι Χρήσης

Contact information

Διαφημιστείτε
Webmaster | Administrator

*Αποποίηση ευθύνης: Οι πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα που παρατίθενται και τις υπηρεσίες που παρέχονται ίσχυαν κατά το χρόνο της δημοσίευσης. Οι τιμές είναι ενδεικτικές με βάση τις ελάχιστες και μέγιστες διαθέσιμες τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών . Παρακαλούμε επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του κάθε φορέα εκμετάλλευσης για περαιτέρω πληροφορίες. Το aboutparos δεν έχει ευθύνη αναφορικά με οποιουσδήποτε άλλους δικτυακούς τόπους που μπορεί να έχετε πρόσβαση μέσω αυτής της ιστοσελίδας. Ορισμένες ιστοσελίδες που συνδέονται με την ιστοσελίδα aboutparos είναι ανεξάρτητες από το aboutparos και δεν είναι υπό τον έλεγχό του. Το aboutparos δεν εγκρίνει ή αποδέχεται οποιαδήποτε ευθύνη για τη χρήση των δικτυακών τόπων που ανήκουν ή διαχειρίζονται από τρίτους και δεν κάνει καμία δήλωση ή παρέχει καμία εγγύηση σε σχέση με την καταλληλότητα οποιωνδήποτε προϊόντων ή υπηρεσιών. Παρακαλούμε διαβάστε τους όρους χρήσης πριν προχωρήσετε στη χρήση του παρόντος δικτυακού τόπου.

Αρχή